Borobudur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Tilly - WaarBenJij.nu Borobudur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Tilly - WaarBenJij.nu

Borobudur

Door: Tilly

Blijf op de hoogte en volg Tilly

30 April 2018 | Indonesië, Jogjakarta

3.15 u op weg naar de Borobudur. De taxichauffeur haalt meerdere mensen op en dan kan de dolle rit door de stad beginnen. Soms staat er 100 km op de teller. De jacht om zo snel mogelijk de stad uit te komen gaat met de ons inmiddels bekende toetertjes, bedankje, venijn' opschieten etc. Overigens is het wel n goede chauffeur, we zitten niet met kromme tenen.
Overal zijn op dit vroege uur al mensen in de weer. Het is heel erg druk op markten en in eettentjes. De temperatuur is dan ook nog aangenaam op dit moment dus de dag begint hier vroeg.

Na anderhalf uur staan we aan de heuvel waar we de zonsopgang gaan zien. Het is tropisch warm, vochtig en we worden een steile trap opgeleid die verlucht is door fakkels. Overal staan mannetjes die ons uiterst vriendelijk begroeten en de weg wijzen. Zij hebben in alle vroegte en duisternis al de verlichting vanhet pad en de trap verzorgd.
Nog nahijgend van de trap komen we boven en kunnen een eerste blik werken op een mooi in nevelen gehuld dal. In de verte zicht op de Merapi ( vulkaan ) en straks moet ook de Borobudur zichtbaar worden. Een vage oranje gloed is te zien achter de berg.
De muggen vinden die blote blanke armen en benen ook heerlijk en steken er heerlijk op los. Van die lekkere dikke grote muggen. Maar we hebben Deet en dat helpt wel wat, beter is het om de boel te bedekken.
De lucht begint prachtig te kleuren en langzaamaan wordt het licht.
Een prachtig schouwspel dat geoaard gaat met vogelgeluiden, krijsen ( apen ? ) en kraaiende hanen. Mooie bomen, bloemen en planten worden langzaam verlicht. De nevels lossen deelsop maar geven alleen het topje vd Borobudor prijs.
Uiteindelijk komt de zon achter de merapi omhoog.
Tijd voor de korte wanndeling naar beneden war de gids ons naar de Borobudur brengt. Je kunt om 6 uur de tempel binnen en het lijkt of alle scholieren van Java hiernaar toe zijn gekomen.
Gids Andy loost ons keurig via een zij ingang naar binnen en na een kop koffie wandelen we naar de tempel.
31 jaar geleden stonden jim en ik ook op deze plek. Een indrukwekkend bouwwerk dat respect en stilte afdwingt. Dat laatste is evhter moeilijk met al die scholieren die ook nog eens als bijen op de honingpot op ons afkomen. Schrijfblokje in de hand en de vragen branden lis. Selfies en groepsfoto's met de grote mensne erbij. Wel heel leuk maar het verstoord de kans om even rustig te zitten.
In mijn beleving was de tempel de vorige keer groter maarhij zal niet gekrompen zijn, hihi.
Een meesterlijk bouwwerk.
Langzaam lopen we door de tuin naar het restaurant waar ons een ontbijt wacht. Ditmaal geen rijst mar een wafelpannekoek met vers fruit, lekker.
We nemen een andere route terug naar Yogya en nu het licht is is te zien hoe prachtig groen alles is. Ook hier rijstvelden .
Het is half 12 als we terug zijn in onze BnB en we hebben er al bijna een dag op zitten. Jim kan slapen en luc en ik gaan de stad in. Met de bejac ( fietstaxi ) rijden we een stuk door de stad, het stinkende razende verkeer om ons heen. Wat een drukte.
We laten ons een lunch van kip en garnalen heerlijk smaken en na een poosje sjouwen stappen we weer in een bejac. Luc heeft eerder n ritje achterop de scootertaxi gemaakt, maar het lukte nu niet. En ik vond het niet zo erg om daar niet op te hoeven zitten!! Snelheidsmonsters.
Na wat rust gaan we eind v d dag op pad naar de winkelstraat Mallioboro. Een hippe straat, veel winkels, mensen mensen en enorm veel te eten. Hele volksstammen zitten op matten laag bij de grond, schoentjes uit aan lange tafels te eten. Rijst met toebehoren en meestal worden de vingers als bestek gebruikt.
Het ziet er zeer gezellig uit maar wij kiezen toch voor een tafel en stoel om daar het plaatselijke gerecht van yogyakarta te proberen : Gudeg rijst met jackfruit en toebehoren. Heerlijk. Het is half 9 als we het bed in rollen.
Morgen 8 u treinen naar Malang.

• 03 Mei 2018 - 18:36

Marja:

Wat een andere wereld! En wat vertel je het mooi. Zou niks voor mij zijn met die hitte. En het vroege opstaan. Jullie moeten echt hard werken