Naar lombok - Reisverslag uit Tetebatu, Indonesië van Tilly - WaarBenJij.nu Naar lombok - Reisverslag uit Tetebatu, Indonesië van Tilly - WaarBenJij.nu

Naar lombok

Door: Tilly

Blijf op de hoogte en volg Tilly

10 Mei 2018 | Indonesië, Tetebatu

10 mei.
Vandaag staat de reis naar Lombok op het programma. Na en heerlijk ontbijt bij t restaurant titi om de hoek gaan we om 11 uur met meerdere mensenin de taxi naar Bangsal. Maar eerst - even over de ceremonie die er meerdere malen per dag plaats vind door de Hindoes. Er worden meerdere keren per dag offers gebracht aan de goden. In de eigen tempels die iedereen wel in huis of tuin heeft, maar ook voor de bloemen en planten. Voor de gewassen , het eten, waarschijnlijk voor alles wordt er geofferd. Mooie mandjes / bloemen gemaakt van verse of gedroogde bamboe bladeren. Er komen prachtige bloemen, gekookte rijst, kruiden, van alles aan te pas om de goden te bedanken. Ook wierookstokjes ontbreken hier niet bij.
Vanochtend in alle vroegte liep de tuinman? bij de villa rond om op verschillende plaatsen wierook en offers te brengen.
Je ziet ook op autos's en scooters mandjes met spullen erin staan. Voor alles wordt bedankt en gebeden . Dit alles gaat in een serene ingetogenheid. Heel mooi om te zien.
Na een rit van meer dan een uur kimen we aan in de havenplaats Bangsal! Er zijn meerdere mensen op dat idee gekomen. haha wat een drukte daar in die haven. Gelukkig weet de gids ons er prima doorheen te loodsen. Zegt waar we onze boottickets op kunnen halen en dan naar de vertrekhal.
Daar wachten honderden mensen op een boot die hen naar een van de eilanden zal brengen. Ondertussen probeert menige verkoper zijn / haar waar te slijten aan menige oververhitte tourist. Want wat is het daar warm. Het lijkt een grote ongeregelde bende maar wonder boven wonder, komt iedereen in de juiste boot terecht.
Ik koop nog een rood/ groene sarong voor 50.000 rupiah. En natuurlijk willen andere vrouwen me er nog meer laten kopen. Zelfs net voor vertrek voor 20.000 r.
Nee dames ik heb er nu even genoeg ( maar wil er later nog wel ergens n paar kopen ).

Op de boot is het druk. Maar met airco en Harry Potter moeten de reizigers de 1 uur durende reis volhouden. Niks veiligheids instrukties, gewoon die boot op en varen.
Lena, Luc en ik gaan zodra het sein gegeven wordt dat je ook op dek kunt gaan zitten nar boven. Let wel, je gaat naar Gili en dat is feesten dus om in de stemming te komen staat er flinke house? muziek keihard aan. De steward probeert met danspasjes de boel wat op te zwepen. Niks voor mij dus ga ik weer een poosje naar Jim die in de met airco gekoelde ruimte zit. Het is er gewoon koud.
En dan komen de eilanden in zicht!
Luc en Lena verlaten de boot op Gili air een van de rustige eilanden met witte stranden. We zullen ze over 3 dagen weer zien in Kuta.

Als wij gearriveerd zijn op Lombok staat Adam onze chauffeur al klaar. Hij heeft lang moeten wachten want we zijn later dan verwacht.
No problem en blijven lachen.
Hallo we zijn op Lombok weer in het lnd van de moslims. Er wordt weer flink hard gereden, getoeterd en het is mega druk op straat. Nog net niet zo druk als inJava maar het lijkt er veel op.
Geen airco in de auto, dus alle ramen open zodat we de vuurtjes goed kunnen ruiken die overal branden. ( afval verbranding )
Voor de stad Materam belanden we in een file. Druk druk, we komen nauwelijks vooruit. Adam stopt enkele malen om zijn sigaret te roken. Prima kunnen wij ff de benen strekken en pinnen.
En dan na een dikke 3 uur zijn we in Tetebatu. Het is donker. We worden hartelijk ontvangen, bestellen iets te eten en na een douche gaan we het bed in.
Een dikke tor kruipt uit een deken, dus besluit ik toch maar in mijn lakenzak te kruipen.
We slapen totdat de moskee geluiden ons om 5 uur wekken