Wandelen in Tetebatu - Reisverslag uit Tetebatu, Indonesië van Tilly - WaarBenJij.nu Wandelen in Tetebatu - Reisverslag uit Tetebatu, Indonesië van Tilly - WaarBenJij.nu

Wandelen in Tetebatu

Door: Tilly

Blijf op de hoogte en volg Tilly

11 Mei 2018 | Indonesië, Tetebatu

11 mei.
Zoals vermeld worden we om 5 uur in de ochtend het bed uitgezongen door de moskees in de omgeving. En geloof me het zijn er heel wat. Wat een dwingende geluiden zijn dat toch. En zoveel tegelijk. Er is een iemand die zichzelf wel heel graag hoort zingen en die blijft het heel lang volhouden. Met de oordopjes in slaap ik na 5 uur toch nog heel even.

Na een ontbijt: voor Jim 2 droge witte geroosterde boterhammen en voor mij een noedelsoep met groenten, en 2 bordjes met banaan en watermeloen , gaan we aan de wandel met Adam!
Hij is een locale gids en iedereen kent hem. We lopen door de sawa's en ikrijgen nu het hele proceste horen en zien van de rijstteelt. Hartstikke leuk. Je ziet t allemaal wel maar weet er eigenlijk niks van. Het gaat tever om dit hier helemaal te beschrijven maar we maken via Adam kennis met de locale mensen en hun werk.
We mogen zelfs ergens de rijst uit de plant slaan.
Ik kan alleen maar bewondering hebben voor deze hard werkende mensen. En echt niet te beroerd om ons een kop koffie aan te bieden in de velden.

De tweede etappe bestaat uit bestw el veel klimmen naar het monkey forest. En ja we spotten de zwarte aap die daar in de hoogste boomtoppen bungelt. Overigens hebben we gisteren ook al veel apen langs de kant van de weg gezien.
Verder hebben we 2 maal een grote hagedis achtige gezien, die familie is van de komodvaraan. Ook veel hagedissen, eenden, kippen met jonkies etc etc. Echt het platteland hier, maar wat is het mooi !
Het is een hete maar prachtige wandeling. In de buurt van Tetebatu zijn we rond 13.00 u weer terug. Het is vrijdag en alle mannen worden geacht de moskee te bezoeken. Zo ook Adam !
Hij brengt ons bij een vriendin van hem waar we fried noedels eten en meerdere toeristen ontmoeten. Ondertussen wast Adam zich en verdwijnt voor korte tijd in de moskee. We drinken heerlijke thee, ik van foelieblaadjes met zwarte thee, Jim gember , echt lekker! Dan nog maar een tweede kop.
Adam is na zijn zoveelste sigaret ook klaar voor de volgende etappe van de dag. Op naar de waterval. Wat we niet weten is dat we ook door het water moeten lopen en we dus geen waterslippers of sandalen mee hebben. Jim is zo slim geweest om wel de zwembroek mee te nemen en die komt goed van pas.
We betalen een donatie van 25.000 rp voor de waterval. En het is in een woord geweldig. Niet eens zo groot maar de weg er naar toe over bamboe bruggetjes, wadend door het water, is prachtig. En zeker niet onbelangrijk je koelt af.
Een prachtig stukje natuur. Als ik dan een minpuntje moet noemen dan is dat het feit dat ik geen waterschoenen had en dus over de stenen moest met mijn blote pootjes. Jim kreeg de flipflops , lees slippers van Adam. Ik weet niet of ze pasten maar hij stapte er wel mee door het water.
Een geweldige prachtige dag met op de achtergrond steeds de hoogste berg in zicht de Guning Rinjani die met zijn 3726 m een van de grootste is. prachtig.
Net voordat we het hotel bereiken drinken we wat in een kleine Warung. Jim Es jeruk, een mix van kokos, een soort zoete komkommer en andere spullen. Ik een cola.
Terug in het hostel nemen we een duik in het zwembad, speelt Jim guitar en gaan we zometeen ergens wat eten. Het was een prachtige dag.
Morgen rustig aan hier, zonder gids de buurt misschien per scooter verkennen. Wordt vervolgd.